Nye serviser fra Arabia med Ninni og Mummitrollet
For første gang får Ninni, det usynlige barnet, sitt eget motiv på Mummi servise, og får selskap av et fornyet Mummitroll-servise.
For første gang blir Ninni motiv på Mummi-porselen by Arabia. Ninni er kjent fra Tove Janssons novelle «Det Usynlige Barnet» (1962). Det nye Ninni-motivet får selskap av et fornyet Mummitroll-servise med inspirasjon fra tegneserien «Mummitrollet og marsboerne» (1957). Begge de nye motivene kommer i krus, asjett og en skål. For hvert solgte krus av de to nye motivene, doneres kr 10,- til Redd Barna.
Historie om omsorg, og dens betydning
I Tove Janssons historie «Det usynlige barnet» tar Mummifamilien imot den lille jenta, Ninni, som har blitt veldig dårlig behandlet, og hun har blitt usynlig. Hun er redd for å snakke, leke og tør heller ikke le. Det eneste som avslører hvor hun er og at hun rører på seg er en liten bjelle hun har rundt halsen.
Mummifamilien tar imot Ninni med åpne armer, og behandler henne med respekt og kjærlighet. Mummifamiliens varme og omsorg gjør at Ninni sakte, men sikkert får selvtilliten tilbake og blir synlig igjen. Snart kan de se et par små føtter i trappene, og deretter to tynne ben. Men dagene går og de kan fortsatt ikke se ansiktet. Nysgjerrige og omtenksomme Mummitrollet gjør alt han kan for å hjelpe Ninni. Han oppmuntrer henne og prøver å lære henne alle leker han kan. Ninnis ansikt blir først synlig når hun våger å uttrykke sine følelser på ordentlig, - blir sint og ler så hele bryggen rister.
«Det usynlige barnet» er en historie om hvor viktig det er å se, og bli sett.
Det nye Mummitrollmotivet viser en liten marsboer som har gått seg vill. På radioen varsler de om en flygende tallerken som kommer nærmere jorden. Plutselig lander den i Mummimammas kjøkkenhage. Mummitrollet skjuler den lille marsboeren, selv om politiet har etterlyst den. Marsboeren og Mummitrollet snakker til hverandre gjennom en magisk boks.
10 kroner fra hvert solgte krus til Redd Barna
Ninni er en av karakterene som er mest etterspurt fra Mummifans for produksjon på by Arabias porselen. Historien om et barn som blir dårlig behandlet og oversett er fortsatt høyst aktuell og gjeldende. Tidspunktet for lansering av Ninni som motiv har flere grunner: «FNs barnekonvensjon fyller i 2019 30 år. Som voksne har vi ansvar for å respektere barn, behandle de på en god måte og godta alle som de er» forteller Nora Haatainen fra Fiskars.
For hvert Ninni og Mummitroll krus som selges i 2019, doneres kr 10,- til Redd Barnas lokale organisasjoner i de land hvor Mummikolleksjonen selges. Samarbeidet er ment å bidra til arbeidet for barns rettigheter og rett til å bli behandlet likt.
Redd Barna i Norge jobber aktivt for barns rettigheter, og lokalt har de etablert budskapet Ingen utenfor, som omfatter arbeid i skolene for vennskap, trivsel, inkludering, og forebygging av mobbing. Dette arbeidet og Tove Janssons kjerneverdier i Mummihistoriene er veldig sammenfallende, og by Arabia er derfor stolte av at vårt bidrag fra hvert Mummikrus av Ninni og Mummitrollet som selges i 2019 vil støtte dette arbeidet.
«Barn er avhengige av å føle tilhørighet til et fellesskap og bli sett av andre, for å føle seg verdsatt og for å styrke sin selvfølelse. Når et barn blir mobbet og ikke anerkjent som den personen hun eller han er, vil barnet miste troen på seg selv og blekne – likt barnet Ninni i Tove Janssons sin fortelling «Det usynlige barnet» Redd Barna er glade for at by Arabia nå vil støtte vårt forebyggende arbeid mot mobbing i skolen og vi takker for støtten» sier Thale Skybak, seksjonsleder i Norgesprogrammet til Redd Barna.
De nye Ninni- og Mummitrollmotivene kompletterer by Arabias klassiske Mummikolleksjon. Begge motivene kommer som krus, asjett og en skål, og er i salg fra 11. februar 2019.