Personvernserklæring
Se våre medlemsvilkår, samt samtykkevilkårene du gir når du blir medlem.
Formålet med Tilbords Kundeklubb er å kunne tilby medlemmer medlemsfordeler og tilbud. Tilbud basert på kjøp av varer og tjenester, gi tilpasset kommunikasjon, og å bygge generell kunnskap om kjøpstrender. Se våre medlemsvilkår her, samt samtykkevilkårene du gir når du blir medlem.
Innholdfortegnelse
- Formålet med å samle inn personopplysninger
- Hvilke opplysninger samles inn
- Hvordan bruker Tilbords dine opplysninger
- Hvem deler Tilbords opplysninger med (utlevering)
- Hvem behandler dine opplysninger (databehandlere)
- Sikkerhet
- Statistikk
- Sosiale medier
- Endringer
- Det er frivillig å bli Tilbords kundeklubb-medlem
- Dine rettigheter
1. Formålet med å samle inn personopplysninger.
Formålet med Tilbords Kundeklubb er å kunne tilby medlemmer medlemsfordeler og tilbud, tilbud basert på kjøp av varer og tjenester, gi tilpasset kommunikasjon, og å bygge generell kunnskap om kjøpstrender. Se våre medlemsvilkår og se her for samtykkevilkårene du gir når du blir medlem.
Behandlingen av opplysningene om deg bygger på samtykket du har gitt og blir behandlet i henhold til personopplysningsloven, EUs forordning for personvern, bokføringsloven og eventuelle andre relevante lover.
Etter personopplysningsloven har Tilbords rollen som behandlingsansvarlig. Utleveres opplysninger om deg til Tilbords sine tjenesteleverandører, vil tjenesteleverandøren være databehandler for disse opplysningene.
2. Hvilke opplysninger samles inn
Tilbords behandler personopplysningene du har oppgitt, som navn, adresse, e-post, telefonnummer og fødselsdato. For å trygge at Tilbords har korrekte opplysninger om deg kan disse opplysningene sammenholdes med eksterne databaser som for eksempel adresseregistre.
Tilbords behandler opplysninger fra dine kjøp hos Tilbords sine butikker og nettbutikker. Når du handler i butikk eller gjennom nettbutikken som klubbmedlem, mottar Tilbords informasjon om handlet beløp, produkter, dato/tidspunkt, hvor kjøpet er gjort, og om eventuelle kuponger eller gavekort er benyttet.
Din respons på generelle kampanjer, tilpassede kuponger, e-post og SMS utsendelser og innlogget aktivitet på nett og i app kan bli lagret.
Nettbutikken lagrer informasjonskapsler (cookies). Les her for mer om bruk av cookies.
3. Hvordan bruker Tilbords dine opplysninger
Tilbords og Tilbords sine tjenesteleverandører kan bruke opplysningene du selv har registrert, og opplysninger som oppstår gjennom medlemskapet, for at disse skal kunne oppfylle sine avtaler med deg.
En grunnleggende behandling er å beregne personalistere tilbud, håndtere kuponger, og ordrebekreftelser, samt administrere ditt medlemskap, for eksempel dersom du henvender deg til kundeservice.
Tilbords og Tilbords sine tjenesteleverandører bruker opplysningene for å gi deg tilbud og kommunikasjon i tråd med de samtykker du har gitt. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, og vi vil da slette de opplysninger som ble lagret i tilknytning til det aktuelle samtykket.
Tilbords analyserer kjøpshistorikk for å gi deg personaliserte- og relevante tilbud, samt forslag til ofte kjøpte produkter.
Detaljert kjøpshistorikk oppbevares inntil i fem år etter krav i bokføringsloven. Detaljerte kjøpsopplysninger anonymiseres.
Dersom du melder deg ut, slettes alle opplysninger om deg utover de opplysninger som bokføringsloven krever lagret. Dersom ditt medlemskap har vært passivt i tre år, slettes basis personopplysninger utover navn og adresse.
Tilbords bruker kjøpshistorikk fra medlemsbasen for å analysere trender og respons på kampanjer, og for å optimalisere sortimentet og drift av leverandørenes tjenester. Da brukes ikke personidentifiserbare opplysninger.
4. Hvem deler Tilbords opplysninger med (utlevering)
Personopplysninger kan deles med Tilbords sine tjenesteleverandører. Eksempler er utvikling av digitale tjenester hos Emagine, logistikksystem fra Lindbak , markedsføring fra Apsis og andre reklamebyråer. Etter personopplysningsloven kalles slik deling for utlevering. Da er Tilbords sin tjenesteleverandør behandlingsansvarlig, og kan behandle opplysningene dine ut fra samtykkene du har gitt.
Tilbords kan i visse tilfeller, regulert av lovverk, også levere opplysninger til myndighetene.
5. Hvem behandler dine opplysninger (databehandlere)
Kundeservice og regnskap utføres i Tilbords Butikkdrift AS. Flere selskaper bidrar i å behandle medlemsopplysninger. Etter personopplysningsloven er slike selskaper databehandlere og behandler opplysninger etter instruksjoner gitt av Tilbords Butikkdrift AS i henhold til databehandleravtaler med Tilbords.
Følgende selskap er sentrale når dine opplysninger behandles:
- EG AS – for lagring av kjøpshistorikk og medlemskap.
- Enfinity AS for lagring av medlemsskap, analyse, e-postutsending, drift av nettsider og underliggende datasystemer mm.
- Apsis AS for e-postutsending.
- Link Mobility AS for SMS-utsending
- Klarna for fakturabetaling, Visa- og Mastercard transaksjoner
- Meta for annonsering
6. Sikkerhet
Nettstedet benytter SSL-sertifikat (for HTTPS). Dette sertifikatet har A-rating, og sikrer blant annet kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende slik at ingen skal kunne lese eller endre på informasjon som utveksles. I tillegg sikrer dette identitet til nettstedet. Servere driftes hos driftspartner der det gjøres nødvendige oppdateringer og sikkerhetstiltak. Passord knyttet til brukerprofilene «saltes» og «hashes» i databasen slik at ingen kan se hvilket passord som er knyttet til en brukerkonto, selv ikke teknisk personnell. Det er flere nivåer av tilgangskontroll i løsningsarkitekturen. Operatører for ordreadministrasjon har tilgang til ordrer og behandlig av disse.
7. Statistikk
Alle besøk på tilbords.no etterlater elektroniske spor. Tilbords analyserer opplysninger, som blant annet aktivitet på Tilbords sine nettsider og Tilbords sine sider i sosiale medier, samt opplysninger om eventuelle kjøp hos Tilbords.
Opplysningene blir ikke brukt til å identifisere deg som person. Tilbords bruker opplysningene til å lage statistikk som viser for eksempel hvilke sider som er mest lest, omsetning og populære produkter. Slik kan vi forbedre tjenestene på tilbords.no.
8.Sosiale Medier
tilbords.no inneholder funksjoner for sosiale medier, inkludert liker-knapp for Facebook. Slike funksjoner kan registrere IP-adressen din og hvilken side du åpner på nettstedet vårt, og de kan lagre informasjonskapsler for at funksjonene skal fungere som tiltenkt. Funksjoner for sosiale medier driftes enten av en tredjepart eller direkte på nettstedet vårt. Din bruk av slike funksjoner er underlagt personvernerklæringen til selskapet som leverer dem.
9. Endringer
Tilbords kan endre samtykkevilkår og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Ved endringer som krever samtykke vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår når du logger på tilbords.no før endringene iverksettes.
Informasjon om andre endringer vil bli gitt på tilbords.no.
10. Det er frivillig å bli Tilbords kundeklubb-medlem
Å bli kundeklubbmedlem er gratis og frivillig. Du kan alltid handle i alle Tilbords butikker og på Tilbords sine nettbutikker, men uten kundeklubbmedlemsskap har du ikke tilgang til alle tilbud og medlemsfordeler.
11. Dine rettigheter
Du kan styre dine samtykker og valg på min side, når du er logget inn på tilbords.no. Som innlogget har du innsyn i dine personopplysninger, din kjøpshistorikk (butikk, dato, sum beløp), dine kuponger, ønskelister og lagrede oppskrifter.
Øvrige lagrede opplysninger kan du få ved å ta kontakt med Tilbords kundeservice. Tilbords kundeservice skal også kontaktes dersom du krever endret opplysninger som du ikke selv kan endre ved innlogging på tilbords.no.
Er du uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger, eller har spørsmål til behandlingen, kan du sende e-post til kundeservice@tilbords.no og merke den med "Personopplysninger".
Tilbords Kundesenter
E-post: kundeservice@tilbords.no
Telefon: 55 39 23 00
Du kan klage på hvordan Tilbords behandler dine opplysninger til:
Datatilsynet
e-post: postkasse@datatilsynet.no
telefon: 22 39 69 00.