En ny æra for iittala
Det finske designmerket iittala tar steget inn i en ny æra med ny creative director.
Det anerkjente finske designmerket Iittala har en enestående arv innen håndverk og glassproduksjon og er verdensberømt for sitt distinkte glassdesign. Nå presenterer Iittala utnevnelsen av en ny Creative Director, Janni Vepsäläinen, som skal innlede en ny, dristig æra for Iittala-merket, og styrke merkevarens hengivenhet til kunstnerisk innovasjon, design og den håndverksmessige arven som definerer Iittala. Janni Vepsäläinen har en sterk bakgrunn og mye erfaring etter å ha jobbet med prestisjefylte merker innen luksussegmentet i moteverdenen.
Iittala har i lang tid hatt en innflytelsesrik tilstedeværelse i designverdenen. Røttene innen glassproduksjon strekker seg tilbake til 1881, og merkevaren fikk sitt internasjonale gjennombrudd på 1930- og 1940-tallet, i de tidlige årene av modernismen og funksjonalismen. Gjennom Janni Vepsäläinens kreative visjon er Iittala nå klar til å omdefinere sin tilnærming til designverdenen.
– Iittala har en helt unik historie. Jeg ser Iittala som et kreativt univers, som skaper og bidrar til kultur og inviterer publikum til å oppleve og engasjere seg i det universet. Uavhengig om det er gjennom spennende samarbeid med kunstnere og merkevarer som representerer et spekter av kultur, gjennom arrangementer og utstillinger vi inviterer folk til, vår detaljhandel og merkevareinnhold i ulike kanaler eller gjennom våre design i hverdagen vår. Vi ønsker å tilby nye og uventede opplevelser som skiller seg fra det vårt publikum tidligere har sett fra Iittala. Vi tar tilbake Iittalas grunnleggende identitet som et fremtidsrettet, dristig og eksperimentelt designmerke, sier Janni Vepsäläinen.
– Hjertet i Iittala er glasset, laget av lidenskapelige håndverkere siden 1881. Vår forpliktelse til håndverk, innovasjon og kunstnerisk samarbeid vil definere neste kapittel for Iittala, og vi er glade for å invitere samfunnet vårt til å bli med oss i vårt kreative univers.
Engasjement for håndverk
Iittala representerer en konvergens mellom kunst, design og håndverk, og merkevarens filosofi er å utforske og eksperimentere med nye ideer, fremme en følelse av lekenhet, karakter og fantasi i designen.
Samtidig som Iittala dristig ser fremover, forsterker Iittala sitt engasjement for håndverk og verner om sin arv som en pioner innen glassproduksjon. Dette gjør at Iittalas Glassfabrikk og dets håndverkere settes i front og sentrum av merkevaren og dens kreative kjerne.
Som et banebrytende steg i Iittalas reise, inviteres kunstnere til å leke med Iittala og deres kunst blir kanalisert gjennom glass. Iittala annonserer et samarbeid med Damsel Elysium, en eksperimentell lyd- og visuell kunstner som er basert i London. I samarbeid med Janni Vepsäläinen og Iittalas glassblåsere på Iittalas Glassfabrikk i Finland, har Damsel Elysium skapt en imponerende kolleksjon unike, munnblåste og håndlagde glassinstrumenter og gjenstander. Kunstverkene representerer kunstnerens avantgarde-verden inspirert av Iittalas kreative visjon gjennomsyrt med den århundre lange tradisjonen av håndlaget glassproduksjon holdt i live av Iittalas håndverkere.
"Iittala omdefinerer måten å jobbe med kunstnere, fremmer nære partnerskap som feirer kunsten å lage glass og gir en plattform for unge kunstnere til å uttrykke sitt talent. De mest unike designene blir alltid født når tradisjonelle håndverksmetoder brukes til å skape noe helt originalt og nytt, sier Vepsäläinen.
Med hjemmet som bane
– Iittalas bane er hjemmet. Design er en måte å fortelle historier om den stadig skiftende verden, fortelle historier om tilhørighet. Vi ønsker å snakke med de nysgjerrige, de kultiverte, de intelligente – med sans for humor, sier Vepsäläinen.
Den første kolleksjonen designet under den nye kreative retningen, har fått navnet Iittala PLAY og kommer til å være tilgjengelig i egne butikker og nettbutikken allerede i mars 2024, før den blir lansert hos Illums Bolighus i august i Norge. Iittala PLAY definerer måten vi samhandler med design i vårt daglige liv. Kolleksjonen gjenspeiler Iittalas mål om å fremme kreativitet og å være i tråd med livsstilen til målgruppen. Dette resulterer i en rekke produkter som er fargerike og lekne, allsidige og nøye designet for å dekke behovene til urbane hjem og bli en meningsfull del av hverdagen. Kolleksjonen inkluderer glassgjenstander, keramisk servise og tekstiler, og den utvider Iittalas portefølje til stearinlys.
– Innredningsdetaljene og objektene i PLAY- kolleksjonen er multifunksjonelle gjenstander laget for å deles og elskes, sier Vepsäläinen.
Ny visuell identitet og nytt retailkonsept
For å fremheve merkevarens visjon og verdier, gjennomgår merkevarens visuelle identitet en transformasjon som strekker seg til alle aspekter av merkevarens utseende og følelse. Som en del av dette introduserer Iittala også en ny logo som gjenspeiler arven, håndverket og den utviklende følelsen i Iittala. Inspirasjonen til den nye logoen er hentet fra to historiske logoversjoner, som hyller merkets rike arv innen håndverksmessig glassproduksjon og dets pionerånd.
En annen del av Iittalas nye æra omfatter et fornyet detaljhandelskonsept, som sikrer at detaljhandelsopplevelsen resonerer med merkevarens visjon om en fortreffelig opplevelse. Det nye konseptet blir introdusert i Iittalas flaggskipbutikk i Helsinki og deretter rulles ut til eksisterende og også nye kontaktpunkter for detaljhandel.
Som en merkevare med en arv som går tilbake til 1881, er Iittalas rykte for glass- og glassfargekompetanse samt banebrytende finsk design globalt anerkjent. Denne fornyelsen understreker Iittalas forpliktelse til å opprettholde og fremme den kunstneriske innovasjonen, designkvaliteten og den håndverksmessige arven som definerer Iittala.
Dette tidspunktet signaliserer en dynamisk og spennende fremtid for Iittala, som bygger på sin historie med røtter i Finland og Iittala glassverk grunnlagt i 1881, samtidig som den omfavner den globale konteksten til den moderne verden og de grenseløse mulighetene for fremtidens kreative reise.
– Eksperimentelt. Energisk. Nysgjerrig. Dristig. Dette er Iittala universet vi inviterer deg til å være en del av, legger Vepsäläinen til med et smil.
SE ALLE VARER FRA IITTALA HER.